Dekomi viettää 20 vuotisjuhlaa

DEKOMI VIETTÄÄ 20 VUOTISJUHLAA

Keväinen asiakaskohtaaminen maaseudulla Vihdin Nummelassa Merjan pihan myyntirasteilla on lämminhenkinen ja kanta-asiakkaat haluavat myös tukea käynnillään sinnikästä pienyrittäjää. Uusi aika on innovoinut Merjan keksimään uuden tavan kohdata asiakkaansa.

Dekomi viettää 20 vuotisjuhlavuottaan epätavallisissa olosuhteissa. Merja on kaikkina aikoina luotsannut erikoisliikettään eteenpäin. Kauniita asioita kaivataan ja niitä halutaan suojella ja varjella. Nyt on tullut aika, kun asiakkailla on mahdollisuus kiittää uskollista yrittäjää, joka on luonut aikojen saatossa arjesta juhlaa asiakkailleen.

Dialogi asiakkaiden kanssa jatkuu. Merja kiittää uskollisia asiakkaitaan, jotka ovat hyvän tahdon asialla ja kantavat tilannetta eteenpäin. Ilmassa on paljon hyvää energiaa.

Suomalaiset kivijalkayrittäjät hiljaiseksi vetänyt korona pandemia on sulkenut joksikin aikaa myös yrittäjä Merja Isokorven liikkeen. Merja tarjoaa nyt luovasti verkkokaupassa ja pihaputiikissaan asiakaselämyksiä. Lankalauantaina 10.4. asiakkaat pääsivät nauttimaan kauniista kevättapahtumasta Nummelan maalaismaisemaan. Tarjolla oli elämyksiä ja mahdollisuus hankkia kevään muotia ja asusteita turvallisissa ja elämyksellisissä olosuhteissa maaseudulla.

MERJA ON DEKOMIN SYDÄN JA SIELU

Merja on toiminut alalla uudistaen palvelukonseptia ja valikoimaansa asiakkaita kuunnellen. Hän on aloittanut Dekomin aikanaan pienten lasten äitinä. Dekomi on osa Merjan elämäntyötä. Oman yrityksen synnyttäminen ja hoivaaminen on kuin antaisi aikaa omalle rakkaalle lapselle. Merjan poika ja tyttö ovat jo itsenäistyneet maailmalle ja jakavat Dekomin historiaa yhdessä Merjan kanssa.

Luovuus ja idearikkaus näkyvät niin yksityiselämässä kuin yrittäjänä. Kotipihan hiljainen puutarha, vieressä oleva ikimetsä lintukonsertteineen ja kodin lemmikit antavat vastapainoa yrittäjän työlle. 

Merja on hengeltään ja sielultaan Lifestyleyrittäjä.  Merjan sydämellinen persoona ja Dekomin yrityskulttuuri kohtaavat asiakkaan lämpimällä tavalla. Auttaminen ja palveleminen, kuten myyminenkin ovat verissä. Monitaitoinen nainen tekee lähes kaikkea itse, mutta antaa mielellään vastuuta työntekijöilleen. Alusta alkaen Dekomissa työskennelleet työntekijät viestivät hyvästä työyhteisön hengestä. Työntekijät ovat kuin omaa perhettä. Luottamus on vahva osa Merjaa ja Dekomin tarinaa- luottamus ihmiseen, työntekijään, asiakkaaseen. 

”VIEDÄÄN ASIAKKAAT VIHREILLE LAITUMILLE”

Esimerkkinä Merjan tilannereagoinnista Stay at home- koronan luomana aikana on elämyksellisen Wowlifestyle – pihaputiikin järjestäminen asiakkaiden iloksi pääsiäisenä 2020. Merjan pihapiiri sijaitsee kauniin ikimetsän vieressä. Näin asiakkaat pääsevät nauttimaan lintukonsertista. Osa asiakkaista ehtii piipahtaa myös Merjan ikimetsäpolulla tunnelmoimassa vaatemaistiaisten ohessa. 

Aurinko pilkahtelee välillä ja muutama lumihiutale saadaan. Ilma suosii yrittäjän pihatapahtumaa. Pihapiiriin Merja on sommitellut tuoterasteja, joihin on koonnut vaatteita, asusteita. Sammaleet, tuijat, katajat, männyt, vanhat omenapuut ja pihan muu luonto kehystävät kauniisti tuote-esittelyjä. Asiakkailla on mahdollisuus katsella omassa rauhassaan vaatepisteet läpi.  Yrittäjän luovuus ja idearikkaus sekä visuaalinen kauneuden taju ovat olleet tarpeen, kun eletään New Normal -aikaa.

Maaseutu ja luontorakkaus antavat persoonallisen ilmeen Merjan tyylille. Merja suosii luonnonläheisiä kauniita värejä ja selkeitä yksinkertaisia muotoja. Luonto ja sen suojelu ovat tärkeitä asioita Merjalle. 

Merja aloitti erikoisliikkeensä keskittyen laadukkaisiin, kestäviin ja kauniisiin pohjoismaisiin sisustus- ja lahjatavarabrändeihin. Tanskalaiset sisustus- ja vaatebrändit ovat edelleen suuressa roolissa. Kotimaisia merkkejä Merja haluaa ylläpitää valikoimassa myös. Merja valitsee yhteistyötahot huolella painottaen kestävyyttä, laatua ja esteettisyyttä. 

HISTORIAA- KAUNIS ERIKOISMYYMÄLÄ NUMMELAAN

Perustamisvaiheessa huhtikuussa 2000 Dekomin maailma näytti toisenlaiselta.  Merja uskaltautui hyppäämään yrittäjän saappaisiin.  IT kupla markkinoilla oli puhjennut ja pankit antoivat lainaa yrittäjyyteen. Merja luotti osaamiseensa. Hyviä yhteyksiä alalta oli kertynyt Merjan toimiessa joitakin vuosia silloisten markkinajohtajien Sokoksen ja Stockmannin somistajana ja tiimiesimiehenä. 

Merja hankki liiketilan keskeiseltä paikalta Nummelan keskustasta. Erikoismyymälöitä ei vielä ollut montaa alueella ja Dekomi vakiinnutti asiakaskuntaansa. Finanssikriisi 2008 toi haasteita niin rahoittajille, yrityksille ja talouksille globaalin kriisin ravisuttaessa. Monia pieniä erikoisliikkeitä ympäriltä jäi tähdenlennoksi. Merja oli aloittanut ensimmäisten joukossa ja saavuttanut kanta-asiakkaita, Hän uskalsi rohkeasti edelleen laajentaa liikettään ja uudistaa valikoimaansa. Laajennukset ja uudistuminen on tapahtunut näkemyksellisesti ja oikeaan aikaan. Puutarhainnostuksen ja uudisrakentamisen kiihtyessä, Merja otti valikoimaan sesonkituotteina puutarhatuotteita ja -kalusteita.

ASIAKASKÄYTTÄYTYMISEN MUUTOS JA VERKKOKAUPPA

Talouden suhdanteiden nousu antoi enteitä pakollisesta uudistumisesta kivijalkamyymälöissä 2010- luvulla. Kilpailu lisääntyi. Erikoismyymälöitä tuli lisää, ja marketit rantautuivat parhaille kauppapaikoille. Merja kuunteli vaistoaan ja asiakkaita ja lisäsi tuotevalikoimaan pohjoismaisia naisten asuste- ja vaatebrändejä. Kierrätys nosti päätään ja entisajan kirpputorit alkoivat lisääntyä ja profiloitua myös uniikkeja merkkivaatteita tarjoavana käytettyjen vaatteiden myymälöinä. Kivijalkamyymälöitä alkoi ravisuttaa hintakilpailu ulkomaisten verkkokauppojen taholta. (Asiakkaat saattoivat hakea palvelun myymälästä, mutta tilata vastaavan tyyppisen vaatteen ulkomaisesta verkkokaupasta, joissa hintoja poljettiin alas massatuotannolla).

Visuaalisen Merjan estetiikan- värien- ja kauneuden taju pääsee oikeuksiinsa asiakkaiden saadessa niin pukeutumisohjeita kuin väri ja tyyli-ideoita. Yksilöllinen palvelu ja pukeutumiskonsultointi on kilpailuvaltti asiakaskäyttäytymisen yhä muuttuessa.

Dekomi on kasvanut merkittäväksi muodin ja sisustuksen helmeksi, jonka verkkokauppa, Instagram #dekomi #wowlifestyleofficial, facebook-sivusto ja www.dekomi.fi blogin tarinat tuovat kaikkien ulottuville.

YHTEISTYÖSSÄ JA AVUN JAKAMISESSA ON VOIMAA

Markkinatilanteiden muuttuessa ja markettien vallatessa parhaita kauppapaikkoja sekä verkkokauppojen rantautuessa tuoden hintakilpailua, Dekomi perusti verkkokaupan 2016 sekä liiketilat Tampereen Ideaparkiin sekä myöhemmin vielä Helsingin Triplaan. Syntyi Wowlifestyleofficial.  Sinnikästä yritteliäisyyttä Merja on toteuttanut useita vuosia yhdessä siskonsa Sirpa Laaksosen (Lily Lifestyle) kanssa.

Yhteistyö Sirpan kanssa voimavarat yhdistäen, on antanut synergiaa niin ostojen, markkinoinnin, käytännön työn kuin näkemyksen ottamisessa. Yhteinen tekeminen antaa rohkeutta ja luottamusta tulevaisuuteen.  Merja on avulias ja tykätty yhteistyötaho myös lähiyrittäjien ja yrittäjäverkostojen kanssa.

Merjan tärkeimpiä menestyksen salaisuuksia on vahva tahtotila auttaa muita.  Hyvä yhteistyö ja luottamus kiirii kauas. Referenssit tuovat asiakkaita.

DEKOMI JA VASTUULLISUUS 

Kestävä ajattelu, vastuu ympäristöstä ja luontorakkaus kumpuaa paitsi perintönä maaseudun juurista,  myös Merjan pitkäaikaisesta harrastuksesta puutarhanhoidosta. Pihapiirin tontilla kasvaa korkea, jopa vuosisatoja vanha ikimetsä, jota Merja suojelee kunnioituksella. Kestävä tekeminen näkyy puutarhassa, jossa kierrätetään, haketetaan puusilppu, kompostoidaan luonnonmukaisesti ja yhdistetään luovasti vanhaa uuteen. Kaikessa nähdään enemmän vaivaa, kuin jos ostettaisiin kaupasta ainekset valmiina. Puutarha kiittää ja näin ylläpidetään kohtuullisuutta ja samalla luonnon ekosysteemin kunnioitusta. 

Samaa ajattelua Merja tuo yrittäjyyteen. Suunnitelmallisuudesta seuraa pitkäjänteistä ja kestävää toimintaa. Tämä edellyttää jatkuvaa huolellisuutta ja kokonaisuuden hallintaa sekä koko toiminnan, että sidosryhmäketjun osalta. Kohtuullisuus ja luonnonvarojen kunnioittaminen ovat osa ympäristövastuuta, jota Merja haluaa jatkuvasti edistää ja viedä yhä lisää käytäntöön samalla asiakasta kuunnellen. Skandinaaviset tuotteet ja laadukkaat kotimaiset brändit ovat merkittävä osa Merjan arvovalintoja yrittäjänä, kansainvälisemmän vaatemalliston ohessa.

Ympäristövastuullisuus ja hiilineutraalius ovat tärkeä osa yrityksen tulevan vuosikymmenen painopistealuetta.

”Dekomi antaa 20- juhlavuotena valikoimassa olevan kotimaisen brändin Muotitorpan tuotteiden tuotosta osan vanhojen metsien suojeluun. Muotitorpan tuotteiden koko jakeluketjussa ja tuotepakkauksissa pyritään huomioimaan ympäristöystävällisyys.”

Merja käy hankkimassa tukkuostoja koti- ja ulkomailla paikan päällä neuvotellen, jotta saa tarkan valmistusketjun selville. Eettiset valinnat tavarantoimittajien osalta ovat jatkuvassa tarkkailussa. Samoin jakeluketjun tehokkuus, jotta ilmastoa ei saastuteta turhilla välikäsillä ja jakeluketjun päällekkäisyyksillä. Asiakkaiden kanssa käydään vuorovaikutusta myös verkkokaupan ohjaamisessa yhä ympäristöystävällisempään suuntaan. Se vaatii keskustelua ja ohjeistusta oikeisiin tapoihin. Kierrätystapahtumia järjestetään myymälässä joskus myös vähän käytettyjen tuotteiden osalta.  Resurssien ja luonnonvarojen säästäminen kulkevat käsi kädessä. Suunnitelmallinen vaivannäkö palkitsee yrittäjää arvomaailmansa kunnioituksessa ja luonto kiittää.

Vastuullisuuteen liittyvät kestävät liikesuhteet ja sidosryhmien huolellinen valinta. Vastuunkanto on molemminpuolista. Dekomin työyhteisö on työntekijöilleen lämminhenkinen ja kunnioittava. Merja kannustaa työntekijöitään ideoimaan ja ottamaan vastuuta. Yhteydet tavarantoimittajiin ja rahoittajiin ovat jatkuvassa seulassa. Molemminpuolinen yhteistyö ja luottamus punnitaan kriisitilanteissa, kuten korona nyt. 

TULEVAISUUDEN NÄKYMISTÄ

Miten yhdistää omat arvot asiakastyytyväisyyteen? 

Tämä kysymys vakavoittaa Merjan, yrittäjän, joka näinä aikoina kohtaa monia muutoksia ympäröivässä maailmassa. Asiakkaiden kuuntelu ja keskinäinen dialogi sekä omat arvot ohjaavat vahvasti Merjan ja Dekomin toimintaa. Asiakaskäyttäytymisen muutokset, monikanavainen viestintä, globaali kilpailu, hiilineutraaliustavoitteet ja yritysvastuullisuus vaativat nopeaa reagointia.

Verkkokaupan ja digitalisaation rinnalla Merja luottaa yksilöllisellä palvelulla, kotimaisuudella ja kohtaamisella kivijalkaliikkeessä olevan edelleen sijansa. Milleniaalit ovat yhä kasvava kuluttajakohderyhmä, joille digitalisaatio ja nopea saatavuus tänä päivänä ovat tärkeitä asioita. Eettisyys on yhä kiinnostavampi elämäntapavalinta. Kansainvälisyydellä on tilauksensa maailman yhä globalisoituessa. Näihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin tartutaan.

Jatkuva dialogi asiakkaiden kanssa antaa osviittaa eettisyyden olevan tulevaisuuden suunta kuluttajakäyttäytymisessä. Merja kuuntelee asiakkaita, vastaa ja toimii omien arvojensa pohjalta. 

Entä mitä Merjalle, yrittäjälle kuuluu? 

Dekomissa ihmisen kohtaaminen on aina tärkeää Merjalle. Puutarhanhoito ja luonnon hiljaisuus tuovat jaksamista ja antavat vastapainoa yrittäjäelämään. Kiitollisuus ja palanen luontoa seuraa aina sydämessä asiakkaille. Positiivisin mielin Merja kohtaa tulevan.

Kauneus, kestävyys, laatu ja estetiikka ovat kulkeneet Dekomin tekemisessä kaikki vuodet. Merja ja Dekomi kiittää lämpimästi asiakkaitaan ja toivottaa vanhat ja uudet asiakkaat elämyksellisen uuden vuosikymmenen vastaanottoon.

Dekomi luo arjen elämyksiä ja estetiikkaa. 

Vieraskynä

kaupallinen yhteistyö

@ihmisyydensydanpiiri

(Vuokko Isokorpi on Kirkkonummella asuva bloggari, luonto- ympäristöalan toimija, joka kirjoittaa tarinoita vastuullisuudesta, luonnonmukaisesta ja kestävästä elämästä. Monen toimialan metkut kokeneena Vuokko puhuu nykyään luontoyhteyden puolesta ja rakastaa suopursujen ja männyn pihkan tuoksua.)